PROJEKT SZKOLNY –
„OSWAJAMY SZKOLNE LEKTURY Z TEATREM KAMISHIBAI”
- WIADOMOŚCI OGÓLNE
Kamishibai (z japońskiego – kami – papier, shibai – sztuka) to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również teatrem obrazkowym albo teatrem narracji. Jedną z jego największych zalet jest to, że dzięki oglądaniu ilustracji widzowie nie nudzą się tak szybko jak podczas czytania książki i są w stanie utrzymać skupienie aż do zakończenia opowieści. Prezentowaniu kolejnych ilustracji towarzyszy wyjątkowy nastrój i efekt koncentracji. Kolejną dobrą stroną pracy z teatrem ilustracji jest warsztatowa forma pracy. Uczestnicy stają się częścią procesu, który wpływa na ich percepcję, stopień motywacji i zaangażowania, umożliwia głębsze odkrywanie danego tematu. Teatr ilustracji jest metodą, dzięki której możemy uczyć pracy z obrazem, symbolami i sztuką. Wcielenie się w rolę opowiadającego lub wykonawcę ilustracji daje także okazję odkrywania własnych talentów, możliwość dzielenia się nimi z rówieśnikami, pozwala na odkrywanie emocji związanych z wystąpieniami publicznymi. Uczestnik może się skonfrontować z reakcjami, które budzą się w nim podczas kontaktu z publicznością. Teatrzyk daje także poczucie bezpieczeństwa, bo osoby nieśmiałe mogą stanąć za sceną, która częściowo je zasłania – tworzy to bezpieczny dystans, a zarazem nie wpływa na jakość przedstawienia.
- Projekt skierowany jest do uczniów klas 1 – 3 Szkoły Podstawowej nr 1 w Nidzicy
- Autorem i koordynatorem projektu jest – Beata Anna Dąbrowska – logopeda. Współorganizatorami projektu są Panie: Beata Ewa Dąbrowska z klasą 3a, Paulina Wiśniewska z klasą 2c i Sylwia Gawlik z klasą 1 b
- Termin trwania projektu – rok szkolny 2023/2024
- CELE PROJEKTU:
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych
- Poznanie alternatywnej formy czytania
- Kształcenie kompetencji językowych, bogacenie słownictwa
- Rozwijanie umiejętności autoprezentacji (głośne czytanie i opowiadanie, kontakt z publicznością)
- Kształcenie umiejętności autoprezentacji, umiejętności paraliterackich
- Łączenie edukacji z zabawą i twórczym działaniem
- Doskonalenie umiejętności pracy w zespole
- Wydobywanie lub rozwijanie teatralnych predyspozycji
- Zdobywanie umiejętności obrazowania treści utworu literackiego
- Włączanie rodziców do aktywnej współpracy ze szkołą
- Rozwijanie kreatywności i wyobraźni
- Tworzenie warunków do samorealizacji
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym
- OCZEKIWANE REZULTATY:
Uczniowie biorący udział w projekcie:
- znają i wiedzą na czym polega forma pracy z teatrem Kamishibai
- znają lektury szkolne
- są zainteresowani czytaniem książek
- są zintegrowani między sobą, potrafią pracować w zespole
- traktują szkołę nie tylko jako miejsce zdobywania wiedzy, ale też kreatywnego spędzania czasu i rozwijania swoich zainteresowań
- MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU:
Sale lekcyjne, biblioteka, aula w Szkole Podstawowej nr 1 w Nidzicy
- FORMY REALIZACJI PROJEKTU
Każdy z wychowawców biorących udział w projekcie na początku roku szkolnego wybiera jedną lekturę obowiązkową na danym etapie (klasa 1, klasa 2, klasa 3),
Z danej lektury wybrany zostanie fragment tekstu, który zostanie poddany procesowi adaptacji. Po opracowaniu kart – z jednej strony rysunek, z drugiej adekwatny tekst – dzieci będą przygotowywały się do zaprezentowania lektury koleżankom i kolegom ze swojej klasy oraz pozostałych klas równorzędnych. W rolę lektorów włączane są dzieci, a także wychowawcy klas, rodzice i logopeda. Rysunki ilustrujące poszczególne fragmenty lektury będą wykonywane zarówno przez dzieci jak i chętnych rodziców.