Biuletyn Informacji Publicznej     

Deklaracja dostępności

zsnr1nidzica@interia.pl

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Nidzicy

DZIEŃ BIBLIOTEK I BIBLIOTEKARZY

    Co roku Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich organizuje, w dniach 8-15 maja, Tydzień Bibliotek – program promocji czytelnictwa i bibliotek. Ma on na celu podkreślanie roli czytania i bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zwiększanie prestiżu zawodu bibliotekarza i zainteresowania książką szerokich kręgów społeczeństwa.

Z tej okazji mamy dla Was super prezentację o bibliotekach. ZAPRASZAMY!


Tropem dobrych książek – to warto wiedzieć…

Współczesny rynek książek dla dzieci jest ogromny, bardzo różnorodny
i pasjonujący. I choć należałoby się cieszyć, że bogactwo oferty stale rośnie, to naprawdę łatwo o dezorientację. Aby w tej dżungli wydawniczej się nie zgubić, warto wiedzieć, gdzie szukać informacji o nowościach, jak szybko zdecydować, czy dana nowość jest warta naszej uwagi oraz co o najbardziej kontrowersyjnych tytułach myślą inni.

Do tematu można podejść w różny sposób. Ja proponuję podejście detektywistyczne, bo i temat zawiły, i do dobrych książek, a jakże, prowadzą nas ślady. Zbadajcie te najważniejsze, a na pewno znacząco przybliżą Was do celu.

Pierwszy ślad:

wydawnictwo

   Na pewno macie na półkach książki, które już Was zachwyciły. Sprawdźcie, jakim wydawnictwom je zawdzięczacie! Jest duże prawdopodobieństwo, że ich kolejne publikacje również będą godne uwagi. Ważne, by poddać ulubione wydawnictwo bacznej i stałej obserwacji. Świetnym narzędziem do tego jest profil wydawcy na Facebooku. „Polubcie” go i sprytnie czekajcie aż samo pochwali się swoimi nowościami. Jeśli rozsyła także newslettera – świetnie! Zapiszcie się, a zapowiedzi same będą przychodzić na Wasze skrzynki pocztowe.

Drugi ślad:

piszący o książkach eksperci

   Tych możemy znaleźć w pismach skierowanych do rodziców /np. „Dziecko”/ i
w Internecie /np. rekomendacje Joanny Olech w serwisie – wyborcza.pl./ Zarówno pisma, jak i strony internetowe mogą być w całości poświęcone literaturze /”Książki”/ czy nawet literaturze dla dzieci /”Ryms”, „Guliwer”/. Szukając inspiracji, nie zapominajcie również o stronach poruszanych szeroko pojęte kwestie rodzicielstwa /Czas.Dzieci.pl, Qlturka.pl/

Trzeci ślad:

eksperci nie piszący, a opowiadający

   Takimi są na pewno dziennikarze radiowi, jak Barbara Gawryluk, która prowadzi program „Abecadło” poświęconej wyłącznie książce dziecięcej i Katarzyna Stoparczyk, prowadząca audycję „Zagadkowa niedziela”.

Czwarty ślad:

rodzice, których na własnych dzieciach przetestowali nowości wydawnicze

   Dzielą się oni odczuciami na blogach, czasami prowadzą serwisy tematyczne /polskailustracjadladzieci.pl, znak – zorro – blogspot.com, pozarozkladem.blogspot.com/. To bardzo wartościowe opinie, ale często mocno subiektywne – w tym ich wartość, ale też i niebezpieczeństwo. Trzeba pamiętać, że każde dziecko jest inne, a te, których rodzice aktywnie blogują, mają już za sobą spore doświadczenie czytelnicze.

Piąty ślad:

nagrody

   Warto przejrzeć, które książki były dotychczas nagradzane i przez kogo, czy przyznawane nagrody były plebiscytowe czy eksperckie, kto zasiadał w jury, jakie walory zostały podkreślone przez kapitułę. Na szczególną uwagę zasługują: nagrody przyznawane co roku przez Polską Sekcję IBBY – Książka Roku, Nagroda im. Kornela Makuszyńskiego czy Konkurs Literacki im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży, ogłaszany przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” co trzy lata. Wszystkie wymienione powyżej media na pewno dostarczają wielu informacji pod warunkiem, że poświęcicie czas /i  swoją uwagę!/na częste ich przeglądanie.

   Dobry detektyw sprawdziłby też strony instytucji nagradzających oraz tych związanych z upowszechnieniem czytelnictwa. Czy to wszystkie źródła? Z pewnością nie, ale te nie wymagają wstawiania z fotela.

   Ponadto polecam wpisać do kalendarza wszystkie kluczowe imprezy targowe, bo tam spotkamy wydawców i autorów, będziemy mogli wertować książki i zachwycać się nimi do woli. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na taką wyprawę, to chociaż znajdźmy w okolicy dobrą kawiarnio – księgarnię, gdzie przy filiżance herbaty możemy przejrzeć stosiki perełek, które przykuły naszą uwagę.

Ślad szósty:

Rekomendacje

   Szóstym śladem na tropie dobrych książek niech stanie się zaproponowany tu – poniżej wybór wartościowych i dostępnych w naszej szkolnej bibliotece książek:

 SERIA “ZAOPIEKUJ SIĘ MNĄ” HOLLY WEBB.

   Dzieci kochają zwierzęta. Nawet jeżeli się ich czasem boją. Holly Webb w swoich książkach opisuje perypetie piesków, kotków czy króliczków, które są przygarniane przez dzieci. To właśnie dzieci się nimi opiekują i dzieci się o nie troszczą. Polecam książki z tej serii z dwóch powodów. Po pierwsze są proste, mają duże litery, są niezbyt długie. To pozwala dziecku na samodzielną pracę z tekstem i odnalezienie wartości w czasie tête-à-tête z książką, Po drugie uczą, że zwierzęta mają podmiotowość, charakter, emocje. Uczą, że piesek może się przestraszyć, a kotek może się zgubić. I uczą tego jak się zachować, kiedy taka sytuacja naszego pupila spotka

 SERIA “CZYTAM SOBIE” POZIOM 1-2.

   Książki, które kiedyś można było znaleźć nawet w McDonaldzie! Jest to seria wydawnicza. Historie są przeróżne, autorzy również. Niektóre są o zwierzątkach, inne o lądowaniu na księżycu lub Einsteinie. W każdej pozycji wplata się kilka wyrazów, które dziecko ma dopiero poznać. Słowniczek z wytłumaczeniem znaczenia tychże wyrazów znajduje się na końcu każdej książki. Istotą jest tu przesłanie jakie ze sobą niosą, mianowicie mają motywować do samodzielnego czytania. Świetnie nadają się też do czytania z dorosłym i ja właśnie tę formę najbardziej polecam.

SERIA “BIURO DETEKTYTWISTYCZNE LASSEGO I MAI”.

    Seria, która wzięła szturmem klasy wczesnej podstawówki i nie ma zamiaru się wycofać. Opowiada o parze dziecięcych detektywów Lassem i Mai, którzy rozwiązują zagadki. Książki są na tyle krótkie, że dziecko może je “połknąć” za jednym razem bez większego problemu i na tyle interesujące, że robi to z przyjemnością. Główni bohaterowie szukają wskazówek i ćwiczą się w dedukcji. Każda historia z serii ma podobną strukturę: jest tajemnica, detektywni podejrzewają najpierw jedną osobę, następnie objawiają się nowe informacje i ostatecznie okazuje się, że osoba, która przewinęła się na, np. jako świadek na samym początku, jest odpowiedzialna za zamieszanie. Książki są bogate w ilustracje, które do mnie zupełnie nie przemawiają, ale z drugiej strony, to nie mnie mają się podobać.   Największą wartością tej serii, jest to, że wprowadzają do świata czytania, poprzez swoją lekką formę i treść. Mogą posłużyć jako wstęp do czegoś bardziej ambitnego.


Międzynarodowy Dzień Pisarza -3 Marca


Choć najpopularniejsze literackie święto przypada 23 kwietnia, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Książki, kalendarz podpowiada nam, że literaturę możemy celebrować częściej – i to nie tylko poprzez codzienną lekturę. Na 3 marca przypada Międzynarodowy Dzień Pisarza i Pisarek, ustanowione w 1984 roku przez PEN Club czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Pisarzy .
Od początku głównym celem stowarzyszenia jest promowanie przyjaźni i intelektualnej współpracy między pisarzami oraz obrona wolności słowa i rozwój społeczności pisarzy na świecie. Kieruje się zasadą, że literatura spełnia istotną rolę w rozwoju współpracy międzynarodowej. Jest to organizacja niepolityczna i pozarządowa, związana z UNESCO oraz Komisją Ekonomiczno-Społeczną Narodów Zjednoczonych.
Z tej to właśnie okazji pragniemy przypomnieć sylwetkę ukochanej przez wszystkich pisarki – ASTRID LINDGREN


Bezpieczeństwo dzieci online.

Kompendium dla rodziców i profesjonalistów.

9 lutego -Dzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywny Komisji Europejskiej od 2004 roku – zawsze drugiego dnia, drugiego tygodnia, drugiego miesiąca roku. Tegoroczne hasło „Razem na rzecz bezpieczniejszego Internetu”,  ma na celu zachęcić wszystkich do przyłączania się do akcji. Jedynie wspólny wysiłek pomoże zapewnić dzieciom i młodzieży bezpieczeństwo w sieci, w szczególności w czasie doby zdalnej edukacji.

Prosimy wejdźcie w poniższy link, jet tam wiele ciekawych i bardzo przydatnych informacji:

Promujemy bezpieczeństwo w sieci – Bezpieczna szkoła


DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

  Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto ustanowione w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku i obchodzone corocznie 21 lutego.
Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji, w trakcie której domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rząd Pakistanu ogłosił bengalski językiem urzędowym w 1956 roku, po wielu latach sporów, a 21 lutego to obecnie święto narodowe w Bangladeszu.
 Poza upamiętnieniem wymienionych wydarzeń, głównym przesłaniem międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest promocja wielojęzyczności oraz zwrócenie uwagi na chronienie różnorodności językowej, bezpośrednio związanej z problemem wymierania języków.

My proponujemy z okazji tego święta poćwiczyć ortografię naszego języka ojczystego.

dyktanda.online – rewolucyjna aplikacja do ćwiczenia orto-grafii!

Ponad 150 dyktand dostępne online przygotowanych przez specjalistów dla uczniów klas 1-8 z reguł „ó/u”, „ch/h”, „rz/ż”, pisowni „nie”, mala/wielka litera.

Skip to content