#SzkołaPamięta #dziedzictwo #zabytek.pl
Zbliżająca się uroczystość Wszystkich Świętych wyraziście i klarownie unaocznia znaczenie i potrzebę podejmowania tematu śmierci, cmentarzy i chowania zmarłych, które to tematy zazwyczaj umykają uwadze i refleksji we współczesnym świecie. W najbliższe dni w szczególny sposób wspominać będziemy naszych zmarłych bliskich. Ale są w Polsce cmentarze, których nikt już nie odwiedza, są groby niszczejące i dewastowane, o których nie ma kto pamiętać. Tej niepamięci przeciwstawiają się grupy społeczne i lokalni pasjonaci, czynnie upominając o zachowanie, ochronę i upamiętnienie starych cmentarzy, niezależnie od czasu ich powstania, stopnia zdewastowania oraz niezależnie od narodowości i wyznania osób na nich pochowanych. Świadectwo wrażliwości i empatii oraz tolerancji i otwartości na różne wyznania i narodowości dają uczniowie klasy 5b🧑🦰👩🦰, którzy aktywnie włączają się w akcje porządkowania cmentarzy oraz uczestniczą w warsztatach historycznych skłaniających do aktywnej refleksji nad wydarzeniami z przeszłości.
W dniu dzisiejszym młodzi badacze historii 🧑🦰👩🦰 odwiedzili cmentarz wojenny położony na południowym skraju dawnego cmentarza ewangelickiego obecnie komunalnego przy ul. Sienkiewicza, cmentarz ewangelicko – augsburski z 1840 roku położony przy ul. Sienkiewicza i Tatarskiej oraz cmentarz katolicki przy ul. Limanowskiego w Nidzicy. Uczniowie wyposażeni w karty cmentarzy 📜 i informacje zawarte na stronie Narodowego Instytutu Dziedzictwa „Poznaj polskie zabytki” 📚 określili położenie cmentarzy, datę założenia, przynależność wyznaniową, charakter rozplanowania mogił oraz ogólny stan zachowania nagrobków i drzewostanu. Warsztaty przeprowadzone metodą peer learning👭, polegającą na wspólnym uczeniu się w gronie rówieśników🧑🤝🧑, wymagały od dzieci ogromnego zaangażowania, lektury dostosowanych do ich wieku publikacji oraz pracy zespołowej. Liderami byli Nikodem Ambroży👏, Zoya Maczulska👏
i Lena Zasłona👏, którzy pod kierunkiem nauczyciela zgromadzili informacje, przygotowali prezentacje, a następnie dobrali pozostałych członków swoich grup👱♀️👱. Pracując nad zebranym materiałem prowadzili burzę mózgów zmierzającą do ustalenia wspólnego stanowiska. Uczestnicy zajęć otrzymali sporą dawkę wiedzy i odpowiedź na najbardziej nurtujące pytania. Usłyszeli, że nekropolie stanowią niezwykle ważny element dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz są wyraźnym śladem istnienia i działalności minionych pokoleń.
❗️Każdy z nas może przyczynić się do ocalenia od zapomnienia naszej historii, naszych korzeni. Możemy to zrobić poprzez oznaczenie starej nekropolii, zgłoszenie lokalnym władzom, sprawdzenie kto spoczywa w grobach, kim byli ludzie zamieszkujący dany teren przed nami. Poszukajmy takich miejsc w naszej okolicy. Zastanówmy się, co o nich wiemy i co o nich możemy przekazać potomnym. Apelujemy do wrażliwości każdego człowieka, by otaczać miejsca pochówku modlitwą, życzliwą myślą, troską i nie dopuszczać do aktów wandalizmu. Bez względu na to, jakiego wyznania i narodowości byli pochowani tam zmarli, niech miejsca ich spoczynku będą szanowane, niech towarzyszy im zaduma nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Zapalmy świeczkę🕯, połóżmy gałązkę🌿 na zapomnianej mogile lub kamień na starej macewie. Nie pozwólmy, by pamięć o naszych bliźnich zaginęła, a cmentarze zarosły.
Nauczyciel historii Joanna Marcjanik